expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Monday 25 June 2018

PERCUTIAN KE MEDAN PART II

Assalamualaikum semua.
Pertama sekali saya ingin memohon maaf sebab lewat sangat update blog. Hari tu da elok mengarang sekali terdelete plak. heee oke jom sambung

Jgn lupe singgah di entry ni tau.
 Percutian ke Medan Part 1 kang tkt tetibe tak paham heheheheh

7 Mei 2017
Awal pagi bangun untuk kemas2 checkout dari hotel Green Garden Berastagi. So da siap2 kami breakfast dulu kenyang2.Sbb kata pak Damien perjalanan sangat jauh dan tempat singgah pun jauh lagi.

Selepas sarapan pagi, kami akan dibawa ke Danau Toba Melalui Simarjarunjung dan singgah di air terjun Sipiso piso.Untuk menyaksikan keindahan air Terjun sipiso piso.siyesly memang lawa SUBHANALLAH cantik gile.

Sebenarnya korang boleh turun dekat kt bawah tu. Ada jaan lereng bukit kat bawah tu. saya tak larat sbb kaki injured so ambik dari atas jela. heheh

Kalau kat sini tak payah risau sape nk ambikkan gambar. memang da siap2 jurukamera dan gambar bleh siap dlm msa 2 minit. saya ritu siap copy dlm pendrive tapi dorang cas la per keping.

kt belakang kami tu adalah lake danau toba.

Ni acara wajib saya kalau travel bawak brg2 or kad utk snap. tempat cantik ooo

Haa ni la pak Damien(pakai topi putih) supir kami.

korang kalau nk shoot lawa2 memang kena hati kering ye. sbb memang ramai org bergambar.

Kat sini korang boleh p shopping baju. tempat die bawah skt murah2 jugak. kami shopping tshirt banyak aritu. oke sume da setel perjalanan kami menuju ke lake toba diteruskan. katanya masih jauh gais. so kena siap2 la nk shi shi ke ape .

Selepas tu kami ,singgah di Simarjarunjung. Subhanallah memang lawa  gile saya suke tp tak suke sebab berliku2. berape kali dah nk mun....

Ni penyelamat saya. Boleh contact kak ika pengedar facemist
Korang mmg kena stanby gula2 angin dan minyak angin untuk yang tak tahan tu.

Nak turun kat sini kena hati2 sebab jln pasir . dan tak lupe sini ade tiket masuk. dalam RM2 or 3 (lupe) seorang. banyak port2 untuk kaki selfie tp kena cepat2 sbb ramai jugak singgah sini untuk bergambar.

Nampak macam tak tinggi kan?tapi bile korang naik gayat mak aii

Ni kami da ready nk panjat. Mula2 sy tak nak naik sbb sedikit gayat. tp rugi laaa kan. gagahkan kaki .yg penting mase  panjat jgn tengok bawah plak. hahah

Berjaya selfie ramai2. walaupun tgn memang tgh gigil.

kat belakang tu lake toba . cantik kan

Nampak tu port selfie. hahah tp jangan laju karang terbongkang ke belakang.:)

kami memang hantu bergambar. asal org pgg kamera kte terus onnn

Kami kat sini tak boleh lame sangat. sebabnye perjalanan masih jauh nk sampai lake toba.

Akhirnya kami sampai ke lake toba. ade bayaran tiket dikenakan cume sy tak pasti berapa sebab pak damien da bayarkan sume (include package).

korang nk duk belakang kena cepat2 naik ferry sbb ramai jugak penumpang. kami naik bahagian ats sebb nk tgk view lake toba. Ferry ni ade dua tingkat. bawah mcm xbest sgt lagipun saya cepat mual.

Kat ats ferry ramai makcik2 berniaga. tp tak paham sangat bahasa dorang

yeay da sampai Perlabuhan Perkampungan Tomok

Da sampai korang kena jalan sikit .kampung besar

byk tempat2 orang berniaga. murah2

Ni peta full

Kat sini pun ade rumah2 traditional.

rumah ni boleh masuk . Batak muzium Tomok.
 menurut mereka kalau tangga bawah cmtu org kaya

keadaan di dlm muzium.

korang boleh sewa baju traditional dorang untuk bergambar. 10000idr.

Bile semua da shopping cenderamata kami pun ready nk bertolak balik untuk makan dan checkin hotel.

Korang nampak tak ade kanak2 berenang tu. die nk kami campak duit. dalam tau. kami campak duit kertas sbb terapung. seronok tgk dorang berenang nk ambik duit tu. kata pak damien mmg kanak2 kat situ akn minta pelancong baling duit untuk drang berenang kutip

Waktu kami bertolak da petang so boleh tgk sunset.
Alamak gambar xde.

Da sampai jetty kami bergegas nk pergi makan. semua da kebulur. pak damien bawak ke restoren tempatan. paling favourite udang kara die .fuuu sedap

Semua da kenyang kami balik hotel Patra jasa Parapat Lake toba.

lawa hotel ni

Sangat cantik dan bersih. Nampak tak langsir putih tu. kat situ ade pintu so korang boleh lepak kt luar. sane ade permandangan lake toba.

Semua da penat dan kenyang kami tido awal. esok kna bangun awal untuk checkout dan ke medan pulak.

8 Mei 2017
Awal pagi bangun untuk kemas2 checkout dari Hotel Patra Jasa Parapat, Lake Toba So da siap2 kami breakfast dulu kenyang2.Sbb bak kata pak Damien lagi perjalanan sangat jauh dan tempat singgah pun jauh lagi.

Ni breakfast pagi saya. Ramai pelancong dari malaysia disini. sy suke pisang cheese tu

ni view belakang hotel.

Perjalanan diteruskan ke Medan
melalui Siantar. Kami ade melawat beberapa universiti di Medan yang mempunyai mou dengan UMP.

kebanyakan  jalan memang sangat berliku so jgn lupe bawak minyak angin

Bandar siantar

Kami dibawa melawat ke Zoo Permatang siantar

Kami di bawa makan di Bakso Deli

Pak damien berhenti di restoren lagi. sbb katanya semuanya telah ditempah. so wajib makan. Macam biasa nasi padang. dan lupe snap gambar lagi. :)

Kami sambung lagi perjalanan pulang ke Medan. Sampai terus kami ke tempat shopping iaitu Pasar Ikan .Tetapi sebab da lewat pergi mana yang sempat aje. so tak byk brg yg dpt shopping.

Pasar Ikan ni sangat murah. fuuu rambang mata.

Da sempat beli barang skt kami terus ke Hotel Grand Impression, Medan. Berada di betul2 tengah bandar. kat bawah hotel ada pasaraya. so senang nk shopping minuman dan makanan ringan

ni bilik kami.Sampai terus siap2 untuk dinner.

Ni menu dinner kami. tapi lupe ape name restoren ni. Ikan bakar die sedap gile

Ni terbeli ye. sbb mase nk naik van ade org datang jual2.

Oke da kenyang2 kami dibawa ke SI BOLANG DURIAN. kata pak damien kedai ni famous.

Lepas tu kami pergi ke kedai perfume. sini murah sangat.

ni je yang dibeli. tak lupe utk suami. hahah

Okey semua da penat kami balik untuk rest n tido sebab esok ade lagi lawatan dan flight kami ptg.

9 Mei 2018
Kami bangun awal siap2 untuk breakfast dan checkout.

Pagi tu kami sempat melawat Universitas Sumatera Utara di Medan antara unversiti yang ade MOU dgn UMP. **gambar semasa meeting tak snap sbb hp mati.

Da selesai lawatan kami dibawa untuk makan tengahari lagi.

ya makan lagi.Siyes lupe tangkap gambar kedai ni. sedap

Satu nk cakap kalau korang ade terlupe nk beli cenderamata untuk kawan2 atau saudara. korang jgn risau sbb disetiap tpt yang supir bawa akan ade org yg meniaga. dorang akan dtg kt korang so mintak less konfirm dpt murah.

So semua perut da kenyang kami ke airport plak utk balik ke Malaysia.Finally

Masing-masing rasa kaya sangat sebab pegang duit juta2 .so minum starbucks hahaha balik rumah makan megi daaa

ni je sempat grab utk suami. hahaha

Okay semua tu je nk share jalan2 medan. info supirr dan travel agensi sume kat part 1.
Terima kasih sudi membaca blog sy. :)

ig:  @saallaluna
email: ciksaallaluna@gmail.com
fb: https://www.facebook.com/ciksaall

1 comment:

1. Website paling ternama dan paling terpercaya di Asia
    Sistem pelayanan 24 Jam Non-Stop bersama dengan CS Berpengalaman respon tercepat
    Memiliki 8 Jenis game yang sangat digemari oleh seluruh peminat poker / domino
    Link Alternatif : arena-domino.net
    100% Memuaskan ^-^

Thank you for your comment :D